Tuesday, November 13, 2007

13 franc

Cabernet franc kóstoló, Maligán

A szokásos heti Maligán kóstoló témája ezúttal a cabernet franc volt. Mivel a fajtát régebben előszeretettel kóstoltam, izgalmasabbnak találván azt a sauvignonnál, de az utóbbi időben kiesett valahogy a látó- és ízlelő körömből, ezért nekivágtam a 13 tételből álló sornak.
Az elképzelés az volt, hogy bársonyos, fűszeres, izgalmas borokat fogok kóstolni, ami nagyjából valóra is vált.
A kóstolási sorrendtől eltérve, saját pontszámaim sorba téve megyek végig a tételeken, kezdve a végéről. Zárójelben a 20 kóstoló száj verdiktjét hordozó átlagolt helyezése a bornak.



13. Salánki pince, 2003, Tihany: Nagyon halvány kadarka szín. Azt hittem viccelnek és betettek a sorba egy kadarkát, netalántán sillert, de nem, ezt cabernet francként árulják, remélem minél kevesebb embernek, savanyú, rossz bor, lefolyó helyett kiöntőben végezte, gyakorlatilag mindenkinél, mert átlagban is (13).
12. Takler 2005: Kicsit meglepődtem a leleplezéskor, de azért nagyon nem. Igazán jó Takler bort én még nem ittam. Így mondjuk sok esély nincs rá hogy drágán mért borukkal próbálkozzak. Illatra rendben volt a bor, jöttek a fűszeres jegyek, ízben a zöldesség mindent elnyomott. (12, egyöntentű lehúzás)
11. Gál Tibor 2005: Abszolút egysíkú, szárító tanninokkal teletűzdelt, túl sok hordót látott bor, aminek gyanítom a hibákat kellett volna hogy elfednie, hát nem sikerült, ezt is egy emberként ítélte el a tömeg (11).
10. Gere Tamás 2003: Nálam az édes vörösbor egyik etalonja volt, üres korty, amolyan körzős-vonalzós tétel, nagyon nem a stílusom, a többieknek úgy tűnt bejön ez (3).
8-9. Chateau Teleki 2005: Sok égetett hordó az illatban, a vanília mindenen átüt. Mögötte meggy, bujaság, ízben szép, fűszeres, csak a kellemetlen szárító tannin, az nem kéne bele. Lehetne jó bor, de nem az. (6)
8-9. Mondivin 2002: Leginkább fahéj illatú bor, édes lecsengése van, nálam ezért büntetés jár. Semmi plusz nincs benne, elindul a korty aztán úgy marad a végéig. (7)
7. Bock 2003 Feketehegyi Selection: Boxi drága bora. (Évek óta kínzó kényszert érzek hogy egyszer én is Boxizzak már egyet. Kár hogy Wunderlich nem volt a sorban...) Villányban engem lehengerelt, most vakon kevésbé. Feketecseresznye, kis paprika benne, baromi hosszú lecsengés. Ez a rendben volt kategória, de visszakóstolva is elmaradt a hoppá érzés. (5)
6. Vylyan 2003: Animalitás, ami már-már zavaró. Ízben málna, aszalt szilva, ami meg szép. Nem tudtam hova tenni a bort, egyszerre vonzott, egyszerre taszított. Utólag lehet hogy őt elpontoztam és hátrébb lenne a helye, de volt olyan érzésem is, hogy ha időben lett volna nyitva a palack, akkor meg előbbre is kerülhetett volna. (mint ahogy átlagosan előbbre is került: 4)
5. Simon 2003: Egyik legizgalmasabb illatú bor. Egy kis éretlenséget mintha éreztem volna benne, de ázsiai fűszerek jöttek leginkább elő, némi aszalt szilvával keverve. Szilvásgombós? Fene tudja, izgalmas mindesetre. Nekem, legalábbis, akkor és ott. (8)
4. Günzer 2004: Itt leginkább a pontozási szakma nehézségeire hívnám fel a figyelmet: két rossz bor után jött ez. Keveset írtam róla, de valahogy előre került a maga fekete gyümölcsös jellegével, kerekségével. Valószínűleg tényleg szép bor lehetett, bár sokan nem így gondolták (10)
3. Turay 2004: Az est felfedezettje. Van benne némi vaníliás illat, de mellette nagyon sok érett gyümölcs, tanninjai kerekek, harmonikus, igen hosszú lecsengésű a bor. És kerül vagy 2100 forintba, abszolút best buy. Hogy a Maligánon kívül hol kapható ez, fene tudja, egy nem gondozott honlapról sokat nem tudtam meg róluk. (1)
2. Bock 2003: Nos igen. Amikor a kistestvér lealázza a nagyot. Bors, meggy, ahogy kell. Nagyon egyben van, nagyon körzős bor, de szerkesztettek bele izgalmat is. Hollywood, de jól esett. Neki valószínűleg mindegy hogy szellőzködik-e. (2)
1. Vincze Béla 2000,selection: Úgy látom megosztó bor volt ez. Nekem már szippantásra is igen hűvös bornak tűnt, érezhetően más volt mint a többi. Én ezt díjaztam, mások nem. Animalitás, de csak diszkréten, ásványosság (Tamás pincét vagy Egert tippeltem helyből), buja, fűszeres, élettel teli bor, meglepett sokminden vele kapcsolatban, a borász is, az évjárat is. (A tömeg 8-at helyre tartotta érdemesnek ezt a bort)

Utólag is meglepett a saját sorrendem, de aznap este ilyen hangulatban voltam, jót boroztam, találtam megint új termelő izgalmas borát, láttam elhullani nagy bort, nagy nevet.

Hogy gyakrabban kerül-e a poharamba eztán ez a fajta? Franc tudja.

7 comments:

atx808 said...

Na marha jó, Te is ott voltál és nem is beszéltünk. Én a bejárattól jobbra eső sarokban ültem a párommal, velünk szembe két hölgyet ültettek a gondos rendezői kezek.

A Gere Tamásos tétel ugyanúgy lehúzódott nálam is, lásd értékelésem a blogon.
Meglepetés: Turay.
Simon nálam 4. hely, Günzer pedig Hozzád hasonlóan Páromnak tetszett.

vörös és fehér said...

no, szégyenszemre én is a késők között voltam, sajnos az esős idő miatti extra dugót nem jól mértem fel. De beszéltünk, pedig, fizetésnél. Egy kicsit.

atx808 said...

Csak nem Te voltál az, aki "ugyanezt" kérte, mint én? (2 Turay+1 Bock) és "én köszöntem szépen"? :-D

vörös és fehér said...

de, pontosan. :)
de kikérem magamnak hogy utánozni akartam volna bárkit is! :D

atx808 said...

Természetesen csupán azonos álláspontunkat közöltük fordított sorrendben a személyzettel :-)

Megismertél, vagy így utólag jöttél rá az ülésrendből?

ui: most bontottam egy Turay-t, hatalmasan tanninos széles-kedves...

vörös és fehér said...

elolvstam a bejegyzésedet és merészen azt tippeltem hogy kevesen vettek 2 turay-egy bockot.
egészségedre :)

atx808 said...

Ha fent vagy, esetleg jelölj be wiw-en. A lapon "dr."-el kezdődik a nevem. Egészségünkre a kadarkásig...