Tuesday, October 23, 2007

mennyi szétment arc

Furmint kóstoló, Maligán

Szeretem a borkóstolókat, mert mindig talál az ember egy új kedvencet, megerősíti magát hogy igen, amit szeret az tényleg megállja a helyét, vagy csudálkozik.

Hát most ez utóbbi volt (bár került új meglepetésbor is azért), egy idő után már csak néztem az arcokat a Maligánban, és nem is kellett kóstolnom, írtam automatikusan hogy "szétesett, eloxidált" bele a jegyzetfüzetbe.

Már korábban is terjengtek hírek a furmint palackállóságáról, nem túl jók, de erre nem számított azt hiszem ott senki sem. Nagy nevek borai (2004-esek!) voltak felismerhetetlenül elecetesedve, szétesve, eloxidálva. De nézzük sorba mi került a pohárba.


Egész jól indult pedig az este:

Béres furmint, 2006. Citrompótló íz, felismerhetetlen fajtajelleg, tipikus rajnai rizlingnek gondolnám, jól le is pontoztam, tudva hogy az első bor nehéz helyzetben van, de mégis. Nálam 61 pont, átlag 64. (Jó, annyira nem indult jó.l)
Gádor Betsek-dűlő, 2006: Töppedt szőlős illat, kissé túl hangsúlyos benne a fa, de komplex, szép bor, kis maradékcukorral. 81/77 pont.
Kikelet Lónyai-dűlő, 2006: Gyümölcsös illat (többek szerint: bodza, és tényleg, az is), kis kesernye a lecsengésben, rendben volt, de nem volt átütő. Utólag keveseltem a pontját, bevallom. 66/72 pont.
Gádor Mézes Mály 2006: Visszafogott, tiszta illat, nagyon komplex, kis maradékcukorral, kellemes bor. Nálam 76, amúgy 78 pont.
Kikelet Farkas-dűlő, 2006: Kicsit nekem savhangsúlyos, még nem állt teljesen össze, de már most is látszik hogy szép lesz.A végén összekóstoltam a másik Kikelettel, és nem, szerintem nem ugyanolyan a kettő illata. De jó volt vitatkozni hogy fajélesztős-e. 64/72 pont.
Degenfeld barrique, 2006: Illata teljesen semleges, íze nagyon fás, kis melegedés hatására szépen fejlődik a pohárban, lecsengése nagyon szép. Nálam 74, összességben 78 pont, ezzel közönségdíjas (namost 78 ponttal kóstolót lehetett nyerni, no comment).
Béres 2005: Olajos struktúra, mély szín, kb. most lehet a csúcson, de nem nagy bor. Hiányzik belőle a rafinéria. 70/74 pont.
Gádor, Király-dűlő, 2005: Almás-barackos illat, nagyon összetett ízvilág, hosszú és kellemes lecsengéssel. Nálam ő nyerte a vakkóstólást, 84 ponttal. A többiek szerint 77-nél nem több, és harmadik.

És innentől egy meredek lejtő:

Degenfeld, 2005, barrique: eloxidált vacak. Abszolút utolsó.
Királyudvar, 2004: Egyike a nagy ledöbbenésnek, menthetetlenül szétesett bor. 2004-ben kapta a Maligán hordómintaként, idáig tárolták, hát kár volt.
Pendits, 2004: oxidált íz, illatban még mutatott egy kis hársmézet.
Homonna Határi-dűlő, 2004: Ezt nem akarta senki elhinni, de egy nagyon öreg, nem hibás bort kaptunk az arcunkba. A színe még teljesen rendben volt, illatban már bizonytalan volt, íze telt, de kezdődő oxidáltság benne. Nálam még 66 pontra jó volt, átlagosan 64-re.
Béres, Lőcse-dűlő, 2004: meg van ez is zavarodva már, írtam fel róla, utolsók közt vitézkedett ez is.

Lehetett volna szép vége is:

Fekete Béla, 2004: Fény volt ez az alagútban, de csalóka fény. Minerális sósság van még benne, de már a fáradtság elnyomja azt is, pedig a pohárban szépen, olajosan mozgott. Kapott tőlem 70 pontot, de csak az előzőek utáni örömömben.
Györgykovács, 2004: Vessenek a mókusok elé, de nekem ez tetszett. Többek szerint ez is el van már oxidálva, ezt nem írtam alá, még visszakóstolva is kellemesnek mondtam, nem vennék belőle, de nem öntöttem el. Nálam ő 72 pontot kapott. Egy része a pontoknak annak szólt persze hogy újra én ittam, nem a kiöntő.
Csordás-Fodor, 2003: Tiszta illat, összetett íz, nekem kicsit birsre hajazott, 75 pontot szabtam ki rá, mások 72-őt.
Csordás-Fodor, 2001: ne is beszéljünk róla, summázata volt a kóstolónak.

Summázat:

A közönség ezt díjazta:
1. Degenfeld Barrique 2006
2. Gádor Mézes Mály 2006
3. Gádor, Király 2005
4. Gádor Betsek, 2006

Nálam:
1. Gádor, Király 2005
2. Gádor Betsek, 2006
3. Gádor Mézes Mály 2006
4. Csordás-Fodor, 2003

Bár visszakóstolásnál a Mézes Mály vitte a prímet.

Szóval csak lett találva új, szimpatikus pince (Gádor), de elkezdem felhordani a furmintjaimat a pincéből mielőtt baj történik.

1 comment:

Anonymous said...

Nagyon erdekes, koszonom