Monday, March 17, 2008

Tavasszal a málnásban

Bulgarini Gerumí Garda Merlot 2005
Mondtam én már olyant, hogy a pohárból málnát illatoltam ki. Nem is hazudtam, tényleg így volt. De vannak olyan alkalmak, amikor az embernek megváltozik az igazodási pontja, rájön, hogy rossz helyen jelölte ki az origót. A "málnaillat borban" tengelyen az origó a Bulgarini pincészet szelektált merlot-jánál van mostantól.

Szokás szerint a merlot akkor került terítékre, amikor kacsamellet támadt kedvem sütni. Úgy vagyok vele, hogy a kacsa pinot-ért vagy merlot-ért kiált, talán még ha néma kacsa is az. Mivel pár napja baráti pinot-zást csaptunk, így most utóbbi borok között néztem körül, és elsőnek a fenti tétel akadt a kezembe.
Olasz utunk során ez volt az a kispince, ahol nem kóstoltunk, csak vásárlás zajlott. Ugyanis sikerült vasárnap megállnunk a szállástól pár percnyi kocsiútra levő feldolgozónál, zárt kapuk fogadtak, de észrevettem, hogy egy kíváncsi alak méreget minket: ő volt a borász. Tört angolsággal mondta, hogy bár zárva vannak, de ha venni szeretnénk sürgősen bort, nosza. Így a szortimentet végignézve választottunk pár tételt, a fehérrel sem fürödtünk be.
Node ez a 14,5 alkohol fokos merlot! Két megjelenése is van ennek a fajtának a pincészetben, mi a kivételes évjáratokban készülő, újfahordós tételt hoztuk magunkkal, az ára 10 euró alatt volt, azaz best-buy lenne itthon. Ott a borászat egyik legdrágább áruja.
Már bontáskor éreztem, hogy itt komoly illatfelhő lesz szabadon bocsátva. A pohárba töltve sötét, szinte fekete a bor, tapad a pohár falára rendesen. Illatban a málna tényleg mindent elnyom, egyedül egy leheletnyi vanília tud áttörni a masszív illatfalon. A tannin, ha volt is benne (nyilván volt), annyira belesimult, hogy éppen csak érinti a szájpadlást. Hatalmas teste van a bornak, de a magas alkohol a végén sem csap át égető, bizsergető melegségbe, szépen meg van támogatva minden oldalról. Lehet, hogy némi cukor is maradt a borban, erről nem szól a fáma, csak a kóstolás emléke.
Málnacukor, persze.
Komoly 7 pontot ki merek osztani erre a borra.

2 comments:

atx808 said...

Merlot 85%, vitigni tradizionali a bacca rossa 15%....hány palackkal szereztél be?

vörös és fehér said...

akkor még azt hittem, nem szeretem a merlot. és mivel nem kóstoltam, ezért kísérleti bornak lett véve, 1, azaz egy palack. ilyenkor persze sajnálja az ember hogy így tett.