Tuesday, January 22, 2008

zzzzzzzzzzz

Vaszary László Zefír 2006

Néha úgy vagyok vele, hogy hagyom magam. Hagyom hogy a borkereskedő rábeszéljen valami újra, másra. Most is így jártam, a Borkápolnában ajánlották Vaszary László borait. Frissen érkeztek, hamar fogynak - szólt az intelem. Mivel zefírt életemben nem ittam, gondoltam nosza, két légy, egy csapás. Hát csapás, az volt.

Leánykát keresztezett hárslevelűvel Király Ferenc és csapata 1951-ben, de a fajta eltűnt, legalábbis előlem biztos. Ugyanennyire volt ismeretlen előttem Vaszary doktor munkássága is. Honlapjáról annyi mindenesetre kiderült, hogy nem terroir-hívő, inkább a tiszta, üde borok avatott szakértője lehet ő.
Tiszta és üde a dolgozat tárgya is. Sosem fogom megérteni azonban, hogy miért írják rá a hátulsó címkére a jellemző illatokat. Itt és most: muskotályt és feketeribizlit kell érezni. Én kerestem itthon egy feketeribizke szörpöt, de nem a pohárban, hanem a kamrában találtam ezt meg. Élesztő, ez volt az első illatjegy. Aztán: parfüm. Később: még több parfüm, édeskés, ha nagyon akarom: gyümölcsös illat. De annyira nem akarom.
Ízben egy elejétől végig jól iható, könnyed, izgalmaktól mentes bor. Érdemes egy ültő helyben meginni, mert másnapra kezd kicsit fáradni. Jó hidegen igyuk, és nyáron. Vagy inkább akkor se, hagyjuk meg a lányoknak, ők értékelni fogják. Mi, kesernyés rizlingekhez, ásványos furmintokhoz szokottak osszunk ki rá 3 pontot és ne ebben a fajtában keressük az új kedvencet.

No comments: